artikler
Hip hop renæssancen findes i Afrika
Det siges, at hip hop er et amerikansk fænomen. Men sandheden er snarere den, at hip hop stammer fr...
Læs mere
Hvor du fra? Jeg er fra…
Hvor er du fra? Spørgsmålet kan synes ligetil, og alligevel er det slet ikke så ligetil. For i glob...
Læs mere

Straight outta Accra

Blitz the Ambassador Foto: Christian Klintholm

Kunstnerprofil: Blitz the Ambassador

Udskriv Udskriv
Jens Kristian Dreyer

Blitz the Ambassador er navnet på en fremadstormende rapper fra Brooklyn, USA. Han voksede op i Ghana, og i hans version af hip hop blander han funky afrobeat, highlife og andre afrikanske elementer med ekvilibristisk rap og sociale budskaber.

 

Samuel Bazawule (1982), som han også hedder, voksede op i Ghanas hovedstad, Accra, i 1980’erne og 1990’erne med high life-musik i ørerne. Grammofonen kørte konstant derhjemme med navne som Miriam Makeba, Manu Dibango, Franco Luambo, C.K. Mann og mange flere. Også ude i byen var der musik.

 

”Man kan ikke vokse op i Ghana uden, at det er en stor del af livet omkring én. Kunsten, musikken, det er over det hele – fra de traditionelle trommedanse til de populære dansebands, der spillede til festerne,” fortæller han i et interview i anledning af hans koncert i Danmark til den store verdensmusikfestival WOMEX.

 

Han elskede at tegne, og på et tidspunkt fandt han ud af, at når han hørte musik, kunne han sidde i timevis og tegne og drømme sig ind i sin egen verden. Efterhånden blev musikken skiftet ud med hans fem år ældre brors bånd med amerikanske hip hop-navne som Run DMC, Public Enemy, De La Soul og KRS-1, som venner havde taget med hjem fra rejser til udlandet.

 

”Musikken har altid talt til mig, men jeg havde aldrig troet, jeg selv skulle være musiker. Jeg var mere optaget af at tegne og male og troede nok, at jeg skulle være kunstner. Men når jeg sad der og tegnede med musikken kørende, sivede hip hoppen nok mere ind i mig, end jeg var klar over, for det blev snart musikken og hip hoppen, der blev den måde, jeg foretrak at udtrykke mig med.”

 

Samuel og hans venner begyndte at samles om båndoptageren, når der kom nye bånd med rap til byen. De prøvede, så godt de kunne, at lære teksterne og fandt på deres egne ord de steder, hvor de ikke forstod teksten. For selvom engelsk er det officielle hovedsprog i Ghana, er hverdagssproget oftest et af de utallige lokale sprog – fx twi.

 

Oprørsk musik

Da han begyndte at lytte til teksterne, forstod han efterhånden, at her var nogle unge mennesker, der lignede ham selv og som talte magthaverne imod og prøvede at lave deres egne regler. I et land som Ghana, hvor hierakierne er rodfæstede, og hvor de ældste altid har ret, gjorde det et stort indtryk på den unge mand.

 

”Vi så disse unge hip hoppere, der havde fundet en måde at fortælle, hvad de mente om samfundet, og som blev populære på det. Vi var imponerede. Og som unge mennesker kunne vi se, selvom vi måske ikke var bevidste om det på det tidspunkt, at her var noget, vi kunne være en del af og som kunne give os den frihed til at udtrykke os, vi som unge hungrede efter.”

 

Samuel begyndte selv at skrive rim og fik hurtigt et ry henne i skolen som ham, der kunne rappe ligesom dem på båndene. I 2000 blev han kontaktet af en ghanesisk producer, der lavede en plade med den unge mand, der nu kaldte sig Blitz. Han blev et kendt navn og vandt prisen for årets nye navn i Ghana.

 

Kort efter rejser han til USA.

 

”Jeg tog til USA for at gå på universitetet. Det var den eneste måde, jeg kunne få lov til at rejse på. Mine forældre ville aldrig støtte mig, hvis jeg sagde, at det var for at blive rapper. Så jeg gjorde mine studier færdige, og derefter var jeg fri til at gøre, hvad jeg ville.”

 

For der var ingen tvivl om, hvad det var, han drømte om: At blive rapper. Også selvom det krævede hårdt arbejde. Studierne foregik i midtvesten i Ohio, hvor der ikke er et særlig stort hip hop-miljø. Det hul udnyttede Blitz til at få en masse live-erfaring. Han spillede som opvarmningsnavn, når et større navn kom forbi, og gjorde alt hvad han kunne for at skrabe erfaring til sig. Ved siden af studierne og musikken brugte han også tid på at pløje ordbøger igennem for at udvide sit engelske ordforråd. Da studierne var færdige, var det tid at flytte til New York.

 

”Jeg tror, man kan lave hip hop alle steder i verden, det er ikke det. Men der er ikke noget som at skulle konkurrere i hip hoppens arnested, hvor alle gader, huse og fortorve er en del af den historie og den arv, man gerne selv vil være en del af. Og så ville jeg også gerne vise, at lige meget hvor man er fra, så kan man komme til hip hoppens hovedstad og blive anerkendt og få indflydelse på hip hop-kulturen, hvis man er god nok,” forklarer Blitz the Ambassador, som nu er hans fulde kunstnernavn.

 

Blander old school hip hop og ghanesisk musik

Blitz’ musik er en blanding mellem 90’er west coast-rappens funk, Public Enemys socialt beviste tekster og The Roots’ live-energi. Og så med en masse referencer til den highlife, soukous og afrobeat, der omgav ham i barndommens Accra.

 

Det bliver i Blitz’ musik smeltet sammen, for det stod hurtigt klart for ham, at hvis han skulle skille sig ud, skulle han søge tilbage til det, der har formet ham i sin tid. Derfor er musikken et mix af Accra og Brooklyn.

 

”Jeg bryder mig ikke om at putte musik i bås og definere genrer. Og jeg vil aldrig kalde det, jeg laver, for ’world hip hop’. For mig er det bare musik. Men det er musik, der appellerer til et publikum med en åbent tilgang til musik og til omverden.”

 

Han ser sit projekt som en mulighed for at blande dele fra mange kulturer – sin egen, den amerikanske og de elementer, der kommer fra hans musikeres blandede baggrunde – til et udtryk, der kan appellerer til et bredt udsnit af mennesker. Og så vil han også gerne åbne hip hop-kulturen og vise nye sider af den. At den kan spilles af et liveband, med blæsere, at den kan rappes på andre sprog end engelsk og at den kan fortælle historier fra andre dele af verden, hvor livet er andet end bling-bling.

søg:
audio
Monza (Solo - VCR Tour) - PositifZara Moussa - Femme ObjectZara Moussa - Ma rage
Playeren åbner i et nyt vindue
video
Blitz the Ambassador/ USA/ Ghana - interview
 
tværgående temaer
"World hiphop" - ikke bare fra havnen
Hvad med at lave et undervisningsforløb med udgangspunkt i "world hiphop" og slutte af med en live-...
Læs mere
Forløbsbeskrivelse: Forløb om world hiphop
Udarbejdet af: Dorte Fynbo Thorning, Esbjerg Gymnasium Målgruppe: 1. og 2. g Varighed: 3 modu...
Læs mere
Undervisningsforløb omkring musik og globalisering
Med udgangspunkt i de artikler og musikeksempler, som findes på www.verdensmusikbanken.dk, vil du k...
Læs mere