artikler
Colombia
Sådan lyder globaliseringen Choc Quib Town flyver ind fra et af verdens mest regnfulde lavlande...
Læs mere
Dj som verdensmusikkens antropolog
Maga Bo er en ny type af verdensmusiker. Hans metode kan bedst sammenlignes med en antropologs elle...
Læs mere
Tidligere forløb: Besøg af en world-musiker
I efteråret 2011 fik 10 gymnasierbesøg af en world-musiker. Besøgene blev til i et samarb...
Læs mere

Boogaloo

Choc Quib Town/ Foto

Boogaloo: Fusion mellem Latinamerika og Vesten

Udskriv Udskriv
Andreas Clausen og Jan S Around/ Womex

I videointerviewet med det colombianske orkester Choc Quib Town her på sitet fortæller bandet om, hvorledes de henter inspiration fra mange forskellige kanter. Gruppens musikalske suppe smager af amerikansk dancehall, hiphop, funk og latinamerikanske genrer som salsa og boogaloo. Deres endelige musikalske resultat er en blanding af alle disse stilarter

 

Her er især boogalooen interessant, fordi det er den første fusionsgenre mellem latinamerikanske traditioner og vestlige populærgenrer, som har opnået en folkelig udbredelse.

 

Boogaloo – med latinoerne på dansegulvet i New York

I 1950'erne og 1960'erne var R&B, blues og lignende hotteste mode i USA. Mange unge, både afroamerikanere og unge fra USA's store mindretal af latinamerikanere, hengav sig yderligere til genrer som cha-cha-cha og mambo.  På klubberne i New York, hvor puertoricanere, cubanere og afroamerikanere slog sig løs i fællesskab, opstod stilarten boogaloo nærmest som resultatet af en søgen efter et fælles standpunkt. Boogalooen er således en sammensmeltning af mange forskellige latinamerikanske og kontinentalamerikanske genrer. Også blandingen af det engelske sprog og latinrytmerne underbyggede genrens popularitet.

 

Fra at være begyndt som en undergrundsgenre, kunne man fra midten af 1960’erne for første gang finde latinkunstnere som congasspilleren Ray Baretto (foto) fra Puerto Rico og den cubanske Ramón "Mongo" Santamaría på hitlister i USA. Størst blev Joe Cuba Sextette med ”Bang Bang”, der blev langet over disken mere end 1 million gange, hvilket var – og er – ganske usædvanligt for en verdensmusikplade. Boogalooen tabte for en kort bemærkning sin overvældende popularitet i slutningen af 1960'erne, men blev snart vakt til live igen af den mere tempofyldte og beskidte salsa. Boogaloo er blevet kaldt “den cubanske musiks største mulighed for at krydse over til den almene musikalske verden”.

 

Lyt til Ray Baretto på Myspace http://www.myspace.com/raybarrettoonfania. Bedøm selv på nummeret ”Acid”, hvorfor han fik tilnavnet ”Hard Hands” og stadig betragtes som en af historiens bedste congasspillere. På nummeret ”Boogaloo con Soul” svinger Barettos band over afroamerikansk soul, jazz, cubansk son og anden latinindflydelse med en delvis spansk og delvis engelsk tekst. En ægte boogaloo. Du kan også finde noder til nummeret til venstre på denne side.

 

Lyt også til Joe Cuba Sextette (foto) med ”Bang Bang” fra 1967 på http://www.youtube.com/watch?v=MenOmqIBmIM&feature=related

 

Spiller Choc Quib Town moderne boogaloo?

Der er løbet mange beats, samples og raps gennem kablerne, siden boogaloo-musikerne i 1960’erne skabte genren. Alligevel fremhæver Choc Quib Town bl.a. boogalooen som inspirationskilde. Tjek musikvideoen til titelnummeret til Choc Quib Towns seneste plade “Oro” http://www.youtube.com/user/chocquibtown?blend=2&ob=4, som de udgav i 2009.

 

Kan inspirationen høres? Nemt.

 

På orkestrets hjemmeside er der rig mulighed for at gå på opdagelse i orkestrets liv og historie.

http://www.chocquibtown.com/english.html

 

Choc Quib Town på Myspace:

http://www.myspace.com/chocquibtown

søg:
audio
CQT - Los TenisCQT - Te Saco A Corre
Playeren åbner i et nyt vindue
video
Choc quib town/ Colombia - interview
 
tværgående temaer
Velkommen til koncerter for gymnasieelever
Verdensmusikbanken arbejder tæt sammen med koncertarrangører om at tilbyde live-oplevelser for gymn...
Læs mere